Google heeft een tijdje geleden Google Analytics 4 (GA4) in het leven geroepen. Het is de opvolger van Universal Analytics (UA) en is de grootste update van Google Analytics tot nu toe. Als je na 14 oktober 2020 met Google Analytics bent gaan werken werk je al met GA4, maar als je er al langer gebruik van maakt zul je op een gegeven moment moeten overstappen, UA gaat namelijk op een gegeven moment verdwijnen. Werken met het nieuwe platform is even wennen, maar zeker aan te raden. Met Google Analytics 4 ben je namelijk klaar voor de toekomst en hou je zicht op de resultaten van je zoekmachine optimalisatie traject, of je lopende Google Ads. In dit blog vertellen we je kort wat je moet weten over deze tool.
Google Analytics wordt future-proof
Het belangrijkste dat we over Google Analytics 4 kunnen zeggen is dat het platform op de toekomst is voorbereid. GA4 kan namelijk gegevens van verschillende platformen en apparaten verzamelen. Data van webpagina’s en apps kunnen nu verzameld worden in één tool.
Daarnaast heeft GA4 een oplossing voor een probleem dat steeds meer voorkomt, namelijk de blokkade van ‘third-party’ cookies, waardoor het volgen van gebruikers steeds lastiger wordt. GA4 vult de missende data zelf aan middels machine-learning. Ook is GA4 meer privacy-proof: in de tool kan een gegevensverwijderingsverzoek worden ingediend. Hiermee kunnen gegevens van een bezoeker worden verwijderd. Een ander fijn aspect op privacy gebied is dat de tool automatisch IP-adressen anonimiseert – dit sluit aan bij de eisen die de AVG wet stelt.
Geavanceerd data model
Ook aan de achterkant van Google Analytics 4 zit een cruciale verandering. In deze tool worden web analytics namelijk op een hele andere manier gemeten. In Universal Analytics worden de statistieken gemeten aan de hand van sessies, waarin verschillende gebeurtenissen – events -, zoals paginaweergave of interactie, worden gemeten. GA4 trekt dit los van elkaar en meet alle events apart. Hierbij worden bij elk event ook extra gegevens verstrekt over bijvoorbeeld paginaweergave, video-engagement, downloads en het gebruik van ‘site search’.
Interface
Iets dat zeker even wennen is als je Google Analytics 4 gaat gebruiken is het interface. Het uiterlijk is compleet vernieuwd, en ook zijn er inzichten, zoals bouncepercentage, verdwenen. Het nieuwe interface heeft daarnaast veel minder rapporten beschikbaar: 30, in vergelijking tot de 150 die Universal Analytics bood.
Nadelen van Google Analytics 4?
Zijn er ook nadelen aan dit nieuwe platform? Ja, maar die hebben vooral te maken met dat je Universal Analytics en Google Analytics 4 niet naadloos op elkaar aan zijn gesloten. Zo neem je geen historische data mee uit UA, moet conversietracking opnieuw worden ingesteld en is rapporteren en analyseren anders. De overstap naar GA4 is even schakelen, maar gezien de uitfasering van UA, adviseren wij om er toch liever nu dan later mee te beginnen en de tool eigen te maken. Een belangrijk argument daarvoor is vooral dat je oude data uit UA niet mee kunt nemen naar GA4.
Benieuwd geworden naar Google Analytics 4? Neem contact met ons op en we kijken of we jouw installatie om kunnen zetten!