De verschillende soorten Google Ads

De verschillende soorten Google Ads campagnes

Vaak zien wij dat mensen Google AdWords en Google Adwords campagnes vaak in één adem genoemd worden in combinatie met zoekmachineadvertenties of SEA, maar hoort dat? Het klopt dat Google Search één van de meest gebruikte kanalen is om online te adverteren, maar heeft Google nog meer mogelijkheden? Dat lees je hier.

Het belang van de juiste keuze

Als je via Google Adwords wilt adverteren moet je eerst een advertentiecampagne aanmaken. Wanneer je dit doet moet je ook een campagnetype kiezen, maar ook de campagnedoelen. Bij het selecteren van een campagnetype bepaal je waar gebruikers je advertenties gaan zien. Wanneer je advertentie een tijdje heeft gedraaid kan je natuurlijk nog gerichter adverteren op je doelgroep. Maar welke campagnetypen zijn er allemaal? Bij het aanmaken van een campagne kan je kiezen uit de volgende typen:

  • Google Adwords in het Google Zoeknetwerk
  • Google Shopping campagnes
  • Google Adwords Videocampagnes
  • Google Adwords in het Google Display Netwerk
  • Universele app-campagnes

Het is natuurlijk heel erg leuk dat Google je de keuze geeft wat voor campagnetype je wilt, maar wat zijn eigenlijk de verschillen? Dat lees je hier beneden.

Google Adwords campagnes via het Google zoeknetwerk

Wij gaan er vanuit dat je al een beetje kennis hebt hoe Google werkt. Anders was je hier namelijk ook niet gekomen. Wanneer je gebruikt maakt van Google vliegen de advertenties om je oren. Als mensen via Google naar informatie zoeken of naar producten dan zie je boven en onder de zoekresultaten relevante advertenties op basis van de zoekwoorden die je hebt gebruikt. Wanneer mensen op die advertenties klikken komen ze op de website van de adverteerder. Als adverteerder betaal je dan ook alleen maar wanneer mensen op je advertentie klikken.

Wanneer moet ik kiezen om te adverteren via het Google Zoeknetwerk?

Je kan het beste gebruik maken van dit campagnetype wanneer je doelgroep uit de volgende mensen bestaat.

  • Je doelgroep weet wat ze zoeken
  • Je doelgroep is altijd op zoek naar jouw oplossingen en informatie
  • Je doelgroep heeft een hoge koopintentie
  • Je doelgroep is dringend op zoek naar jouw product of dienst.

Google Shopping campagnes

Je hebt er vast wel eens gebruik van gemaakt. Google Shopping is een service waarmee potentiële klanten je nog sneller en makkelijker kunnen vinden op Google. Google Shopping ads verschijnen het meeste in Google zoeken en op de andere plekken waar mensen op zoek zijn naar een bepaald product. Het idee achter Google Shopping ads is dan ook dat winkelende klanten snel en eenvoudig een product kunnen vinden op Google en ze meteen een duidelijk beeld krijgen van het product wat ze zoeken voordat ze op een advertentie klikken. Op deze manier trek je dan ook meer, maar ook dé potentiële klanten aan.

Wanneer moet je gebruik maken van Google Shopping ads?

Google Shopping ads zijn geschikt voor de volgende mensen

  • Je wil je product online aanbieden
  • Je wil verkeer naar je website of lokale winkel
  • Naast producten ook gevonden willen worden voor specifieke product eigenschappen
  • Je wilt doelgroep gericht adverteren.

Google Adwords Videocampagnes

Met videocampagnes kan je videoadvertenties weergeven op YouTube, maar ook in het Google Display Netwerk. Dit campagnetype kan namelijk meer dan een miljard gebruikers wereldwijd bereiken. Maar je kan er ook doelgroepgericht op basis van leeftijd, geslacht, locatie en interesses adverteren. Ook hier betaal je alleen maar wanneer mensen je advertentie tot het einde kijk of erop klikken.

Wanneer moet je gebruik maken van Google Videocampagnes?

Google videocampagnes zijn geschikt voor de volgende mensen:

  • Je hebt mooie en professionele video’s beschikbaar om je producten of diensten te adverteren
  • Je doelgroep bekijkt veel video content en is ook veel aanwezig op YouTube
  • Je kan met je video’s specifiek targetten en voldoet aan de wensen van je doelgroep
  • Je wil graag je bereikt vergroten en het engagement rond je bedrijf of YouTube een enorme boost geven

Google Adwords in het Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk is misschien wel één van de meest gebruikte Google Adwords campagnetype. Wist jij dan ook dat het Google Display Netwerk bestaat uit twee miljoen websites en meer dan 650.000 apps waar jij je advertenties terug kan laten komen? Het gaat dan niet alleen maar om tekst advertenties maar ook om videoadvertenties. Veel adverteerders kiezen dan ook voor een display advertentie campagne om meer potentiële klanten te bereiken terwijl ze over het internet aan het surfen zijn. Display ads worden dan ook vaak gebruikte voor remarketing.

Wanneer moet ik gebruik maken van Google Display advertenties?

Google Display advertenties zijn geschikt voor de volgende mensen:

  • Je wil potentiele klanten bereiken voor dat ze zoeken naar een van jouw diensten of producten
  • Je wil nog een keer je oude bezoekers bereiken nadat ze je website bezocht hebben (remarketing)
  • Je wilt geen zoekmachine optimalisatie inzetten, maar je wilt wel meer mensen bereiken
  • Je kan je producten of diensten visueel aantrekkelijk maken en vervolgens meer mensen aanspreken.

Universele app-campagnes

Universele app-campagnes worden het meeste gebruikt om je app precies op het juiste moment onder de aandacht van je doelgroep te brengen en zo de installaties of conversies te verhogen. Universele app-campagnes is dan ook het campagnetype om makkelijker meer betalende gebruikers aan te trekken voor je app.

Wanneer moet ik universele app-campagnes gebruiken?

Universele app-campagnes zijn geschikt voor de volgende mensen

  • Je wilt je app precies op het juiste moment onder de aandacht brengen bij je doelgroep
  • Je wilt de conversies van je app verhogen