7 tips voor meer conversie op je website

Heb je een mooie website of webshop die aardig wat traffic genereert? Dat is een mooi begin.Maar hoe verander je browsende klanten in betalende klanten? Natuurlijk begint het allemaal met een goed product en een goede website. Maar daarnaast zijn er nog heel wat details die je bezoekers een duwtje in de rug geven in de richting van conversie. We delen graag 7 tips met je voor Conversion Rate Optimization (CRO).

Duidelijke CTA’s

Natuurlijk staan er op elke website call-to-actions (CTA’s). Ook op jouw website. Maar zijn deze CTA’s duidelijk? Je denkt misschien van wel, maar jij kent jouw site en weet waar ze staan. Jij weet wat je klant zou moeten doen. Maar snapt je klant dat ook? In de praktijk zien we vaak dat de bestelknop ergens onderaan de pagina bungelt, zodat een klant eerst flink moet scrollen voordat hij deze knop vindt. Gezien de gemiddelde concentratiespanne van een bezoeker op je site is het verstandiger om vanaf het begin duidelijk te maken waar je kunt bestellen. Je hebt minder dan 2 seconde! Check dus of je CTA’s zowel op desktop als op mobiel goed in zicht zijn.

Soepele site

Wij mensen zijn een ongeduldig soort. Als we in de zoekresultaten op Google een link aanklikken, dan moet die ook direct geopend worden. Als dat niet gebeurt, gaan we al heel snel naar een volgende link. Dat is niet alleen slecht voor je omzet, het is ook slecht voor je domeinautoriteit. Zoekmachines merken namelijk dat mensen heel snel afhaken en dat is niet goed voor je ranking. Zorg er dus voor dat je site op desktops Ă©n op mobiele devices eengoede laadsnelheid heeft en soepel draait. Dat geeft een onbezorgde shopervaring.

Goede kleuren

Je wilt dat je klant zich thuis voelt op je site. Kies daarom de juiste kleuren, want met kleur breng je zonder woorden een boodschap over. Kies dus een kleurschema dat past bij jouw onderneming. Er zijn genoeg sites die uitleggen welke kleur welke uitstraling geeft. Denk ook na over de kleur van de CTA-knoppen. Zorg dat die kleur opvalt ten opzichte van de rest, zodat je klant geen twijfel heeft over waar hij kan bestellen.

Denk mobiel

We hebben al een paar keer genoemd dat het belangrijk is om je site te optimaliseren voor mobiele gebruikers. We zien vaak dat webshopeigenaren eerst een mooie desktopversie maken en vervolgens pas gaan nadenken over de mobiele versie. Onze tip: denk mobiel! Het is namelijk een feit dat steeds meer mensen vooral op hun smartphone of tablet online zijn, dus ook in jouw shop. Het is anno 2020 dus aan te bevelen om je site te bouwen vanuit het perspectief van de mobiele gebruiker.

Geef vertrouwen

Als consument heb je af en toe een beetje bevestiging nodig. Is dit het product dat ik zoek? Is het een goede koop? Hoe zit het met bestelkosten? Kan ik het product eventueel terugsturen? Wat vinden anderen van dit product? Dit zijn vragen die je makkelijk op je site kunt beantwoorden: door goede productteksten, duidelijk informatie over bestelkosten en retourvoorwaarden en recensies van klanten. Hieruit kan jouw klant de informatie halen die hij nodig heeft om vol vertrouwen een aankoop te doen. Onderschat ook niet de kracht van microcopy: korte teksten die net wat extra vertrouwen of motivatie geven. Bijvoorbeeld: ‘Dit product is erg gewild’ of ‘Je hebt 30 dagen bedenktijd en kunt gratis retourneren’. Geef je klant het vertrouwen dat hij nodig heeft om jou zijn vertrouwen te geven.

Duidelijk keuzeopties

Niets is zo ontmoedigend als onduidelijkheid. We zien dat veel bezoekers ‘de weg kwijtraken’ op een website en afhaken. Dat gebeurt wanneer de sitestructuur niet duidelijk is, of als er te veel keuzeopties zijn. Kijk naar je site door de ogen van je klant en probeer vast te stellen wat onduidelijk is. Waarschijnlijk heb je als eigenaar van je website een blinde vlek ontwikkeld voor dit soort dingen. Vraag daarom eens een kennis om onbevooroordeeld naar je site te kijken. Of je schoonmoeder. Wat snapt hij of zij niet? Leer van wat zulke personen over je site zeggen.

Natuurlijk wil je je klant helpen om over te gaan tot een aankoop. Maar het is bewezen dat te agressief zeggen dat iets een goede keus is, niet helpt. Vermijd een overkilll aan ‘Koop nu!’ en ‘Klik hier’. Je site moet duidelijk en uitnodigend zijn, zonder iemand het gevoel te geven dat hij een bepaalde richting op geduwd wordt.

Hulp bij meer conversies

CRO en online marketing zijn specialiteiten van Peat Digital. Wij worden blij van hogere conversieratio’s, en onze ervaring is dat onze klanten daar helemaal blij van worden. Wij doen wat we graag doen en waar we goed in zijn. Wil je hulp bij de optimalisatie van jouw webshop of website? Neem dan gerust contact met ons op!