Wat is CRO?

Wat is CRO marketing?

Eigenlijk is het heel simpel, conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, hoeveelheid en frequentie dat een bezoeker een aankoop of aanvraag doet. We zien dan ook vaak wanneer ondernemers aan de slag gaan met SEO (zoekmachine optimalisatie) dat er meer bezoekers komen terwijl de conversies afnemen.  Het is dan ook niet gek dat conversie optimalisatie om de hoek komt kijken. Een inzet op meer bezoekers of een inzet op CRO hoeven elkaar zeker niet te sluiten. Deze twee strategieën versterken elkaar juist.

Wat is een conversie?

Een conversie is voor elke site anders. Voor een webshop kan dit een aankoop zijn terwijl het voor een marketing bureau een conversie het invullen van een contact formulier is.  Een conversie of conversiedoelen zijn dan meestal ook erg verschillend per type website. Tevens heeft elke pagina op je website een eigen doel. Een conversie is dan ook een actie die wij willen dat de bezoeker uitvoert op onze webpagina.

Waarom is CRO belangrijk?

CRO is erg belangrijk voor website die niet genoeg converteren. Het kan namelijk zo zijn dat je website veel bezoekers krijgt, maar dat er niks verkocht wordt of dat er geen leads aangevraagd worden. Het doel van conversie optimalisatie is  om dit te gaan verbeteren. We stellen dan ook verschillende vragen en kijken precies wat de gebruikers doen op de website en waarom ze geen aankopen doen.  De redenen dat de bezoekers geen aankoop of aanvraag doen noemen we drempels. Tijdens het optimaliseren van de conversies willen we al deze drempels weghalen waardoor je conversie rate omhoog gaat.

Wat is een gemiddelde conversiepercentage?

Het conversiepercentage stel je vast door te berekenen hoeveel van de bezoekers werkelijk actie ondernemen op je website. Je denkt dan ook snel dat je minimaal 50% conversie moet hebben op je site, maar veel lager is ook niet erg. Neem bijvoorbeeld 3%, het klinkt misschien heel weinig maar eigenlijk is het nog niet zo slecht. Volgens onderzoekers lag het gemiddelde conversiepercentage van e-commerce sites vorig jaar rond de 2%. Het ligt wel aan de markt waar je in zit en hoe sterk je concurrentie is. Ook je doelgroep is een belangrijke factor. De kans is namelijk klein dat minder jarige kinderen zelf een aankoop doen op je website. Je moet het dan al snel hebben van de ouders en verzorgers. Naast het hebben van bezoekers is het dus ook heel erg belangrijk dat jij weet wie je bezoekers zijn. Je moet namelijk goed kunnen begrijpen hoe mensen op je site komen en hoe jij ervoor kunt zorgen dat ze een actie uitvoeren die jij wilt. Oftewel zo min mogelijk opstabels voor de bezoeker en een makkelijk afrekenproces. Hoe minder stappen, hoe beter.