
Veel ondernemers investeren tijd en geld in een website, maar vergeten zich één cruciale vraag te stellen: wat is daadwerkelijk de waarde van mijn website? Is jouw website slechts een visitekaartje of levert het echt waarde op?
De waarde van een website is op verschillende manieren te meten. Hebben we het over financiële waarde? Vinden we de SEO waarde belangrijker? Of focussen we ons vooral op welke waarde we leveren aan de bezoekers van de website? Wij leggen je graag uit wat waarde betekent voor een website en hoe je meer waarde kan creëren.
Wat bedoelen we met de waarde van een website?
De waarde van je website kun je zien als de impact die je website heeft op het behalen van de doelstellingen van je onderneming. Wat doet de website voor mijn bedrijf? En wat levert de website daadwerkelijk op? Dit gaat verder dan enkel een mooi ontwerp en een goede laadsnelheid. Enkele vragen om over na te denken zijn:
- Draagt mijn website bij aan meer leads en verkopen?
- Helpt mijn website bij het versterken van mijn merk?
- Kom ik hoger in Google door de content op mijn website?
- Begrijpen mijn bezoekers wat ze kunnen met mijn website?
Deze vragen brengen voor jou in beeld of jouw website de waarde biedt die het moet bieden. Heb jij op al deze vragen geen goed antwoord? Dan is het hoog tijd om goed te kijken naar de insteek van je website.
Financiële waarde: genereert je website omzet?
Een website kan al waarde toevoegen wanneer deze omzet genereert voor jouw bedrijf. Worden er producten verkocht? Of komen er leads binnen via het contactformulier op je website? Dan voegt de website daadwerkelijk waarde toe aan jouw onderneming. De website kan bijdragen aan jouw omzet door:
- Ingevulde contactformulieren
- Directe verkoop (bij e-commerce)
- Telefoontjes of e-mails via de site
Hierbij is het wel van belang dat je website goed wordt doorgemeten. Want wanneer je niet op de hoogte bent van de conversies die uit worden gevoerd op je website, dan ben je niet op de hoogte van de waarde.
Gebruikerswaarde: hoe beleven je bezoekers de website?
Werkt jouw website naar behoren? En hebben de bezoekers direct in de gaten hoe alles werkt? Dan draagt dit ook bij aan de waarde van je website. Een goed werkende website zorgt voor meer vertrouwen bij de bezoekers. Een aantal elementen die hier aan bijdragen zijn:
- Een snelle laadtijd: hoe sneller jouw website laadt, hoe kleiner de kans dat bezoekers snel afhaken. Dit draagt bij aan een verbeterde bounce rate.
- Een mobielvriendelijk ontwerp: met de mobile-first indexing van Google is het essentieel dat jouw website naar behoren functioneert op mobiele apparaten.
- Duidelijke call-to-actions: maak duidelijk aan je bezoekers welke handelingen ze moeten uitvoeren op jouw website. Wees niet bang om de bezoeker in de juiste richting te sturen.
- Toegankelijke navigatie: wanneer de navigatie op je website onduidelijk is, zal er frustratie ontstaan bij de bezoekers. Dit zorgt vervolgens weer voor een hogere bounce rate.
- Relevante en waardevolle content: als de content op jouw website geen antwoord geeft op de vraag van de bezoeker, zal deze snel weer van je website verdwijnen. Voorkom dit met waardevolle content.
Kortom, gebruiksvriendelijkheid leidt naar een betere ervaring en een hoger conversiepercentage. Zorg goed voor de bezoekers van je website.
Hoe verhoog jij de waarde van je website?
Bij Peat Digital helpen we bedrijven met het verhogen van de waarde van hun website. Of het nu gaat om SEO, conversieoptimalisatie, SEA, design of contentmarketing, wij bouwen samen met jou verder aan jouw digitale platform.

SEO-waarde: hoe goed scoort jouw website in Google?
Een goed vindbare website is essentieel voor het succes van je website. Dit is dan ook een manier van waarde. De SEO-waarde van jouw website wordt bepaald door:
- Domeinautoriteit: heeft jouw domein de nodige autoriteit om bij te dragen aan de vindbaarheid van de website?
- Aantal en kwaliteit van backlinks: zijn er genoeg andere website die linken naar jouw website? En zijn deze links van hoge kwaliteit?
- Technische SEO: hoe staat het ervoor met de laadsnelheid van jouw website? En heb je rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid?
- Kwaliteit van je content: draagt de kwaliteit van je content wel bij aan een betere vindbaarheid? Of staan de teksten vol met onwaarheden en assumpties?
Wil je écht waarde opbouwen? Werk dan aan je zoekwoordstrategie en je contentstructuur. Geen idee hoe dat werkt? Dan staan wij er natuurlijk voor open om jou verder te helpen.
Strategische waarde: draagt jouw website bij aan je merk?
Jouw website is vaak het eerste contactpunt van de bezoeker met jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat je de website goed onderhoudt. De uitstraling van je website moet volledig aansluiten bij de rest van je uitingen, om ervoor te zorgen dat er herkenning plaatsvindt. Een sterke eerste indruk is goud waard. Hoe je zorgt voor een sterke eerste indruk?
- Consistente huisstijl: door consistent te zijn in het gebruik van je huisstijl, creëer je herkenning. Herkenning is belangrijk om onbewust op te vallen bij je doelgroep.
- Authentieke content: schrijf niet alleen content die uniek is, maar ook content die de persoonlijkheid van jouw onderneming uitstraalt. Door authentiek te blijven creëer je fans en waarde.
- Professionele foto’s en video’s: het design van je website kan nog zo mooi zijn, maar zonder de juiste foto’s en video’s zal de uitstraling meteen verpest worden. Zorg daarom voor professionele visuals die jouw boodschap ondersteunen.
- Heldere positionering: het is belangrijk om goed duidelijk te maken, aan de bezoekers van je website, waar je voor staat en wat je doet. Sterker nog, de eerste paar seconden zijn beslissend in het feit of bezoekers blijven hangen op je website of niet.
Je website moet er niet alleen mooi uitzien, maar moet ook daadwerkelijk een plek zijn waar jouw beoogde doelgroep antwoorden kan vinden. Geef jij antwoord op de vraag van de bezoeker? Dan voegt jouw website waarde toe.
Klaar om de waarde van jouw website te laten stijgen?
Plan vandaag nog een vrijblijvende afspraak in bij Peat Digital en kom in gesprek met onze specialisten. Wij ontdekken graag wat jouw wensen en ideeën zijn, terwijl jij ontdekt wat Peat Digital voor jou kan betekenen. Zien we jou binnenkort in Emmen?
Contact
He’j eem?
Of je even tijd hebt.
Vul het contactformulier hiernaast in en dan nemen we contact met je op. Vervolgens nemen we samen jouw online strategie onder de loep. Door onze diverse specialisaties en no-nonsense mentaliteit brengen wij jou online vooruit.