
Zoekwoorden zijn het fundament voor je SEO-strategie, maar hoe vind je nou eigenlijk de juiste zoekwoorden? Welke termen moet je gebruiken? En hoe verwerk je deze termen op zo’n manier dat het daadwerkelijk gaat bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website?
We leggen je precies uit hoe je de juiste zoekwoorden vindt, waar je op moet letten en hoe je ze op een slimme manier toepast in je contentstrategie. Kom je er zelf toch niet helemaal uit? De specialisten van Peat Digital helpen je graag op weg!
Waarom zijn zoekwoorden zo belangrijk?
Zoekwoorden zijn als het ware de brug tussen wat mensen intypen op Google en wat jij aanbiedt op je website. Wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt, dan zal je zien dat je de juiste doelgroep weet te bereiken. Gebruik je echter de verkeerde zoekwoorden? Dan zal relevant verkeer uitblijven en is jouw website niet meer dan een simpel visitekaartje.
Wanneer je de juiste zoekwoorden in kaart weet te brengen, dan is het belangrijk om deze te verwerken in je contentstrategie. Door zoekwoordclusters te maken, kan je relatief snel een strategie opzetten die bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw website. Je hebt hier natuurlijk wel een beetje kennis voor nodig, maar daar helpen we je graag bij.
Stap 1: denk vanuit je doelgroep
Voordat we überhaupt de nodige tools in gaan duiken, is het belangrijk om te kijken naar de kennis die je zelf hebt. Als het goed is ken jij je doelgroep beter dan wie dan ook. En met die kennis kan je al veel relevante zoekwoorden achterhalen. Vraag jezelf eens af:
- Welke problemen heeft mijn doelgroep?
- Welke woorden gebruiken ze wanneer ze het hebben over dit probleem?
- Wat zouden ze intypen op Google om dit probleem te verhelpen?
Door simpel na te denken, even te zoeken op Google, of door gebruik te maken van klantvragen die je vaak voorbij ziet komen, kan jij al eenvoudig zonder enige hulp vaststellen welke zoekwoorden eventueel interessant zijn.
Stap 2: maak gebruik van de juiste tools
Zo, we hebben onze eigen kennis goed ingezet. Nu is het tijd om de kennis van het internet in te schakelen. Er zijn verschillende tools om zoekwoorden te vinden met data over zoekvolume en concurrentie. Enkele favorieten van onze specialisten zijn:
- Google Keyword Planner
- Ubersuggest
- SEMrush
- Answer The Public
- Google zelf
Bij het gebruiken van deze tools vind je veel meer dan enkel een zoekwoord. Zo kun je achterhalen wat het zoekvolume op deze woorden is, oftewel hoe vaak er gezocht wordt op de woorden, en hoeveel concurrentie er op de woorden zit. Daarnaast geven sommige tools ook nog inzicht in de zoekintentie die achter de zoekopdracht zit. Is het commercieel of informatief?
Stap 3: bepaal het type zoekwoord
Het onderzoek is natuurlijk leuk, maar hoe gebruik je de zoekwoorden? Dit begint allemaal bij het vaststellen van het type zoekwoord. Is het zoekwoord informatief, commercieel, transactioneel of is het zoekwoord vooral bedoeld als navigatie? Bij de verschillende typen, hoort ook verschillende content.
Zo kan je voor informatieve zoekwoorden het beste blogartikelen schrijven die antwoord geven op de vraag van de bezoeker. Gaat het om een commercieel zoekwoord? Dan wil je de bezoeker leiden naar een pagina die overtuigend werkt, zoals een case of een productpagina. Is het een transactioneel zoekwoord? Dan kan je de bezoeker leiden naar een landingspagina. En wanneer je hebt vastgesteld dat het de bezoeker vooral gaat om navigatie, dan kan je ze leiden naar de home- of contactpagina.

Stap 4: long-tail zoekwoorden zijn goud waard
Wanneer je, je focus legt op enkele zoekwoorden zoals ‘bank’, kan het erg moeilijk zijn om tussen de concurrentie te komen. Daarom kan je, je beter richten op long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die wat uitgebreider en specifieker zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘Bank kopen in Emmen’, of ‘Hoe duur is een bank?’.
Het zoekvolume op deze zoekwoorden zal wat lager liggen, maar de intentie van de bezoeker is wel veel specifieker. Zo zie je bij long-tail zoekwoorden een hoger conversiepercentage als bij enkele zoekwoorden, en is er minder concurrentie op de woorden. Dit is vooral voor websites die nog niet veel waarde hebben opgebouwd een handige manier van werken.
Stap 5: verwerk zoekwoorden slim in je content
Nu je weet hoe belangrijk het is om de juiste zoekwoorden te gebruiken, is het ook goed om te weten hoe je ze op een goede manier inzet. Wij hebben een aantal belangrijke punten waarmee je rekening moet houden voor je op een rijtje gezet:
- Verwerk het zoekwoord in de titel van je pagina
- Gebruik het zoekwoord ook in de H1’s en tussenkoppen
- Noteer het zoekwoord in de eerste 100 woorden van je tekst
- Verwerk het zoekwoord ook in de URL, meta-beschrijving en alt-teksten
- Gebruik het zoekwoord op een natuurlijke manier door je tekst heen
Onthoud dat je voor mensen schrijft en niet voor robots. Dus vermijd keyword stuffing zo goed mogelijk.

Aan de slag met je eigen zoekwoordonderzoek?
Ga je aan de slag met je eigen zoekwoordonderzoek? Dan is het handig om dit artikel goed door te lezen. Aan de hand van het stappenplan dat we hebben uitgewerkt kan je een mooie start maken met het verbeteren van je contentstrategie.
Begrijp je er eigenlijk nog niet zoveel van? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten zitten voor je klaar en nemen je graag mee in de wondere wereld van contentmarketing.
Contact
He’j eem?
Of je even tijd hebt.
Vul het contactformulier hiernaast in en dan nemen we contact met je op. Vervolgens nemen we samen jouw online strategie onder de loep. Door onze diverse specialisaties en no-nonsense mentaliteit brengen wij jou online vooruit.