Social media marketing is het inzetten van verschillende soorten sociale media om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Of je nou een kleine of een grote onderneming hebt, social media is een must voor alle ondernemers. Verschillende social media netwerken hebben honderden miljoenen gebruikers. Deze zijn ideaal om jóuw klanten te bereiken, mits je hier goed op inspeelt. Benieuwd welke voordelen social media marketing heeft? In deze blog bespreken wij er zeven.
Vergroten van je naamsbekendheid
Social media is ideaal om je naamsbekendheid te vergroten. Door je social media marketing goed in te zetten, ben je aanwezig op de momenten waarop (potentiële) klanten naar jou zoeken. Hierbij is het belangrijk dat de geschreven content goed aansluit op jouw marketingplan. Goede content en interactie zorgen ervoor dat je goed vindbaar bent in Google. Op deze manier kan jouw online aanwezigheid vergroot worden.
Creëren van interactie
Door het plaatsen van social media berichten kun je interactie creëren. Wie zorgt voor interactie, zorgt voor bereik. Wanneer gebruikers reageren op je bericht, het bericht liken of het bericht delen, ontstaat er interactie. Zelf terug reageren zorgt voor waardering en klanten zullen sneller terugkeren op je social mediakanaal of website. Hierdoor kun je veel gratis bereik krijgen. Verder kun je interactie creëren door berichten te plaatsen die aansluiten bij je doelgroep en die waarde toevoegen. Wanneer er goede content wordt geplaatst, welke om interactie vraagt, komen de reacties vaak vanzelf!
Een groot bereik
Via verschillende social mediakanalen kun je zelf je doelgroep bepalen. Wist je dat ruim 86% van de Nederlanders actief is op social media? Hiervan heeft bijna 9 miljoen een Facebookaccount. Als je doelgerichte campagne of bericht aanslaat, zullen steeds meer mensen je boodschap te zien krijgen en verspreidt je bericht zich razendsnel. Dit wordt ook wel het sneeuwbaleffect genoemd.
Meer verkeer naar je website
Bij een bericht op Facebook of LinkedIn kun je een link plaatsen, die verwijst naar kwalitatief goede content op je website. Dit is niet om je website te promoten, maar om meer traffic naar je website te genereren. Plaats ook een link van je website in de beschrijving van al je social media profielen. Doordat je meer websiteverkeer krijgt, word je door Google als belangrijker gezien. Dit draagt vervolgens weer bij aan een betere vindbaarheid in Google.
Social media hoeft niet duur te zijn
Een groot voordeel van het gebruik van social media is dat het plaatsen van berichten gratis is. Adverteren op social media kost wel geld, maar je hebt zelf invloed op het budget. Zo kun je de campagnes zelf stopzetten wanneer de kosten te hoog worden. Daarnaast kun je vooraf een limiet instellen. Door te adverteren kun je ook de doelgroep bereiken die je met je berichten zelf nog niet hebt bereikt.
De snelheid van social media
De snelheid van social media is een groot voordeel. Nieuwe campagnes en berichten worden door de social mediakanalen snel opgepikt. Daarnaast kun je zelf snel inspelen op actualiteiten. Op social media kun je namelijk snel informatie vinden over bijvoorbeeld actuele nieuwsonderwerpen. Zo ben je altijd snel op de hoogte van wat er allemaal in de wereld speelt!
Mogelijkheid om te volgen wat er speelt
Platformen, zoals Facebook en Instagram, bieden de mogelijkheid om het een en ander te kunnen meten. Door het meten van je social media-activiteiten kun je veel relevante informatie krijgen over je doelgroep. Welk bericht sloeg het beste aan? Op welke tijd kun je het beste je bericht plaatsen? Was er meer interactie met vrouwen of met mannen? Op deze manier kun jij je social media nog beter afstemmen op je doelgroep. Of neem contact met ons op om jou te helpen.