Kan ik TikTok inzetten voor mijn bedrijf?

26 mei 2021

Je moet er wel eens van gehoord hebben, het meest populaire social media platform op dit moment. TikTok staat op dit moment ook wel bekend als het snelst groeiende platform van dit moment. Veel bedrijven zien hier dan ook kansen. Kan ik TikTok inzetten voor mijn bedrijf en zo ja hoe doe ik dat? Wij leggen je het stap voor stap uit en onderzoeken het samen.

 

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waar gebruikers korte filmpjes kunnen plaatsen. Oorspronkelijk was dit platform bekent onder een andere naam, Musical.ly. Musical.ly was bedacht en ontwikkeld om allemaal verschillende dansfilmpjes te maken op allemaal bekende liedjes. Dat is nu compleet veranderd. Je kan nu namelijk allemaal verschillende soorten filmpjes maken  zolang je iemand, maar laat lachen. Je bent dus heel erg vrij in het maken van content. Dat is wat TikTok juist zo aantrekkelijk maakt.

 

Wat is de doelgroep van TikTok?

TikTok is voornamelijk populair onder de jeugd. Uit verschillende onderzoeken blijkt dan ook dat TikTok in Nederland gebruikt wordt door gemiddeld 700.000 gebruikers die ouder zijn dan 15 jaar. Echter wordt de app ook gebruikt door gebruikers tussen de 6 en 14 jaar oud. Je ziet wel nu de app wat ouder is dat er ook oudere kinderen en volwassen gebruik gaan maken van het platform.

 

Is TikTok aan te raden voor mijn bedrijf?

Dit ligt volledig aan je doelgroep, heb je een jonge doelgroep? Dan raden wij je zeker aan om gebruik te gaan maken van TikTok. Richt jij je meer op een oudere en serieuzere doelgroep? Dan raden we je aan om te focussen op Facebook, Instagram en LinkedIn. TikTok is namelijk een social media platform waarbij kwaliteit niet zo heel erg belangrijk is. Mocht dat niet overeenkomen met jouw bedrijf, dan is het verstandig om de “standaard” social media platformen te blijven gebruiken.

 

Hoe kan ik TikTok inzetten voor mijn bedrijf?

Zoals we eerder zeiden kan je TikTok op elke manier dan ook inzetten. Je moet alleen wel op een ding letten, het moet niet te commercieel zijn. Het beste is dan ook als je er iets van humor in verwerkt. Bol.com doet dit namelijk heel goed. Bol.com adverteert met betaalde advertenties waarin ze een grap proberen te maken terwijl ze een bepaald product uitlichten. Hierdoor krijg je niet het gevoel dat ze je een product willen verkopen, maar dat ze je iets grappigs willen laten zien. Via deze manier hoopt bol.com dan ook dat mensen het gaan delen en over deze reclame gaan praten. Uiteindelijk zal dit product dan ook gekocht worden. Door middel van mond-op-mondreclame.

 

Kan ik ook adverteren op TikTok?

Sinds kort is het net zoals bij vele andere social media platformen mogelijk om te adverteren.  Je kan dit dan ook op verschillende manieren aanpakken. Je kan er voor kiezen om verschillende creators in te schakelen. Creators zijn eigenlijk de influencers op TikTok. Het is dan ook net zoals op Instagram mogelijk om met deze creators samen te werken en een campagne voor je bedrijf te starten met content die gemaakt is door die creator. Het voordeel van de creators op TikTok is dan ook dat je merk op een unieke manier naar buiten komt zonder te commercieel te zijn. Een ander voordeel van het samenwerken met een creator is dan ook dat je product of merk in een veilige omgeving centraal komt te staan. Naast dat het mogelijk is om samen te werken met influencers kan je sinds kort ook advertenties op TikTok zetten. Er zijn dan ook drie verschillende advertentietypen, ook wel bekend als ad products. Deze drie varianten zijn dan ook: Top View, Brand Takeover en een In-Feed video.

Fijn dat je helemaal tot het einde bent gekomen, deze mensen waarderen wij enorm en die willen wij dan graag nog wat waardevolle tips geven. Als jij op het punt staat om je eerste TikTok op te gaan nemen raden we je zeker aan om gebruik te maken van hashtags en challenges die op dit moment erg populair zijn. Je kan hier makkelijk achter komen door op de Discovery/For You page te kijken. Hierdoor is de kans een stuk groter dat je TikTok viral zal gaan. Een andere tip is dat je ook je TikTok op Instagram Reels kan plaatsen, hierdoor heb je twee vliegen in een klap.

Let’s Peat the competition!

Benieuwd hoe Peat Digital je kan helpen online te groeien en de concurrentie te verslaan? Neem dan contact met ons op. We vertellen je graag meer over de Peat-methode en over de kansen die wij zien in jouw online-onderneming. Let’s Peat the competition!