Hoe schrijf je een goede landingspagina?

Mensen komen op jouw website, omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit zijn jouw toekomstige klanten, wanneer zij op jouw website komen zijn ze opzoek naar de juist informatie. De bedoeling is dat jouw toekomstige klant op de eerste pagina vindt waar hij of zij naar opzoek is om daadwerkelijk klant te worden. Met het schrijven van een landingspagina kun jij hem of haar hier toe zetten. 

Customer Journey

Nu heb je er een nieuwe klant bij, maar wat nu? Voor dat deze klant over gaat tot kopen, gaat de klant meestal door een paar verschillende fases. Dit heet de customer journey: 

Fase 1: Bewustwording

De customer journey begint zodra iemand een bepaald probleem opmerkt. Dan ontstaat er een bepaalde behoefte.

Fase 2: Overweging

Vanaf dit moment begint de klant zich in het probleem te verdiepen en naar mogelijke oplossingen te zoeken. In dit geval denkt de klant na over de oplossingen van meerdere bedrijven, waaronder die van jou. De klant in kwestie vergelijkt deze bedrijven met elkaar. Na het onderzoek wordt besloten van welk bedrijf hij het product of de dienst wil kopen. In dit stadium is het als bedrijf belangrijk om vertrouwen op te bouwen bij de potentiële klant.

Fase 3: Aankoop

Hier vindt de daadwerkelijke aankoop plaats. In dit stadium moet jouw bedrijf er voor zorgen dat er een duidelijke call-to-action aanwezig is. Hierdoor is de kans groter dat de aankoop ook daadwerkelijk bij jouw bedrijf gedaan wordt. 

Fase 4: Service en gebruik

De klant heeft een product of dienst gekocht en heeft mogelijk hulp nodig bij het opzetten of bij het gebruiken ervan. Als bedrijf moet jij ervoor zorgen dat jij klaar staat voor klanten en de service biedt die ze in dit stadium nodig hebben. 

Fase 5: Loyaliteit

Hier bepaalt de klant hoe tevreden hij is en of hij jou bij anderen zal aanbevelen. Het is belangrijk om van de klant een ambassadeur van jouw organisatie te maken.

Een landingspagina is ingericht voor (toekomstige) klanten om hen te voorzien van informatie wanneer ze nog research aan het doen zijn of al in de koopfase zitten. Vaak weten deze klanten al wat ze willen gaan kopen en welke eigenschappen hiervoor essentieel zijn. Op een landingspagina kun je deze klanten ervan overtuigen dat jij de beste aanbieder bent voor het product of dienst waar zij naar opzoek zijn. 

Wat is een landingspagina?

In de wereld van online marketing wordt de naam landingspagina gegeven aan een pagina die bezoekers zien wanneer ze via een advertentie op jouw website terecht komen. Wanneer jouw toekomstige klant op de advertentie klikt, komt hij of zij op een pagina van je website terecht. Deze pagina sluit aan op het onderwerp waar je toekomstige klant op gezocht heeft. Een landingspagina laat direct zien wat de volgende stap is, bijvoorbeeld contact opnemen of een dienst boeken. 

Hoe begin je aan een landingspagina?

Laten we beginnen bij het begin: voor welk onderwerp is het nuttig om een landingspagina te maken? Waarschijnlijk heb jij diensten of producten die je meer wil aanprijzen. Of misschien heb je wel een restaurant waarmee jij meer bekendheid wil creëren in jouw omgeving. Als je weet waar jij je landingspagina over wil schrijven, komt de volgende stap. De volgende stap is namelijk een handeling kiezen. Wat wil jij dat bezoekers doen op de landingspagina? Op welke manier kunnen bezoekers gebruik maken van het aanbod op jouw landingspagina?

Als je de combinatie van onderwerp en handeling hebt, kun je aan de inhoud van de pagina beginnen. 

Hoe deel je een landingspagina in?

De indeling van een landingspagina speelt een grote rol in het werven van nieuwe klanten. Wanneer je net begonnen bent met je onderneming kan het soms wat onwennig zijn: het voelt misschien wat opdringerig. Toch is dat het doel van een landingspagina. De pagina is er voor mensen die toch al overwegen om een product zoals die van jou te kopen.

Een goede landingspagina kun je schrijven door je aan de volgende volgorde te houden:

  • Een pakkende titel
    Vertel doormiddel van de titel meteen waar de pagina over gaat. De beste manier is kort, maar krachtig. Dit laat dan meteen zien waarom dit aanbod bijzonder is
  • Korte, heldere beschrijving
    Geef op een duidelijke manier uitleg wat je aanbiedt of wat het onderwerp van de landingspagina is. Probeer de bezoekers van jouw pagina te overtuigen door een goede beschrijving te geven waarom ze voor jouw product moeten gaan kiezen. Laat jouw USP (Unique Selling Points) duidelijk naar voren komen, vertel dus duidelijk waarom jouw klant voordeel heeft van je product.
  • Recensies en ervaringen
    Recensies van andere klanten helpen je het vertrouwen van jouw bezoekers te winnen. Je kunt bijvoorbeeld een hoge score van een vergelijkingssite vermelden. Ervaringen werken ook goed: citaten van tevreden klanten kunnen nieuwe klanten overtuigen. 
  • Call to action
    Dit is het moment dat telt. Een call to action roept de bezoeker op om actie te ondernemen. Je hebt een keuze gemaakt wat die functie precies is. Misschien wil je dat bezoekers jou bellen voor het maken van een afspraak, een bericht schrijven op jouw contactformulier of een tafel reserveren in jouw restaurant. Zodra je je bezoekers hebt overtuigd, klikken ze op een knop en krijg je een nieuwe klant of een nieuw contactpersoon erbij.

Om de call tot action te laten opvallen is het goed om deze op een opvallende plek te zetten.

Contact

Moeilijk is het dus niet om een landingspagina te maken. Als je je doel en het onderwerp voor de pagina hebt vastgesteld, heb je al snel voldoende informatie voor een goede landingspagina. Het is daarnaast ook belangrijk om de pagina simpel te houden. Je hoeft alleen nog inhoud toe te voegen die jouw bezoekers aanstuurt om jouw product aan te nemen. Denk hierbij aan een contactformulier of een melding dat er nog iets in je winkelmandje zit. 

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw landingspagina? Peat Digital helpt je graag. Neem dan gerust contact met ons op.