Google Consent Mode: de sleutel tot privacy-vriendelijke marketing in 2024

De wet- en regelgeving omtrent de privacy van consumenten wordt continu aangescherpt. Hierdoor wordt het steeds relevanter en belangrijker om Google Consent Mode te gaan gebruiken. Maar wat is Google Consent Mode? Hoe gebruik je het? En waarom is het zo belangrijk?

Google Consent Mode, wat is het?

Google Consent Mode V2 is een functie van Google Ads die adverteerders als het ware helpt om de privacy van gebruikers te respecteren. Deze functie is ontwikkeld om te kunnen voldoen aan de strengere regelgeving omtrent privacy in de Europese Unie.

Wanneer een gebruiker voor het eerst op je website komt, krijgt deze een cookiebanner voorgeschoteld. Met deze cookiebanner kan een gebruiker op twee verschillende manieren interactie hebben. De gebruiker accepteert, of weigert deze cookies.

Wanneer de gebruiker alle cookies accepteert, krijgt Consent Mode V2 een signaal dat Google Ads zijn advertentiecookies mag plaatsen. Wanneer een gebruiker vervolgens overgaat tot conversie, zorgt Google Ads ervoor dat de conversie juist wordt toegeschreven aan de bijpassende campagne en het zoekwoord wat door de gebruiker is ingetypt.

Kiest de gebruiker ervoor om de cookies te weigeren? Dan krijgt Consent Mode V2 een signaal dat Google Ads geen cookies mag plaatsen. In plaats daarvan stuurt het ‘cookieless pings’ naar Google Ads. Er is zo nog steeds een kans dat Google Ads de conversie registreert en toewijst aan de juiste campagne, maar wel op een privacy vriendelijke manier en minder accuraat.

Waarom moet ik gebruik maken van Consent Mode?

Wanneer je adverteert via Google Ads, is het essentieel om gebruik te maken van Consent Mode V2. Zonder Google Consent Mode V2 verlies je als adverteerder veel relevante informatie over de bezoekers van je website. Zo zijn er twee prominente functies in Google Ads, waar jij dan geen gebruik meer van kan maken.

Maak je bewust de keuze om niet van Consent Mode gebruik te maken dan verlies je de opties tot remarketing en conversiemeting. Deze functies maken gebruik van gebruikersgegevens die je niet meer door kan meten wanneer je geen gebruik maakt van Consent Mode.

Naast de problemen die dit kan opleveren voor je campagnes op Google Ads, zijn er ook voordelen wanneer je het wel gaat gebruiken. Zo voldoe je automatisch aan de privacywetgeving wanneer je Consent Mode instelt, worden je conversies beter doorgemeten en haal je het meeste uit het samenspel tussen Consent Mode en Enhanced Conversions.

Maak je toch de keuze om niet te gaan werken met Google Consent Mode V2, dan kan er maar beter een hele sterke reden voor zijn. Je advertentiecampagnes gaan er gegarandeerd op achteruit wanneer je deze keuze maakt. Wij raden iedereen dan ook sterk aan om wel te gaan werken met Consent Mode.

Hulp nodig bij Google Consent Mode V2?

Wanneer je er voor kiest om te werken met Consent Mode, moet er wat werk uitgevoerd worden. Het is helaas allemaal niet zo makkelijk als het omzetten van een knopje. De implementatie vergt enig werk in Google Tag Manager en in de cookiemuur.

Heb je hier hulp bij nodig? Twijfel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten. Wij helpen je graag met het instellen van Google Consent Mode V2.

info@peatdigital.nl

0591 23 00 25