Een mobiele site – de sleutel tot online succes!

Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat we dagelijks uren naar het telefoonscherm staren. Het is dus niet gek dat je website geoptimaliseerd moet zijn voor mobiele apparaten, maar is het ook de sleutel tot online succes? Dat lees je hier.

Moet ik mijn website responsive maken?

Het antwoord op deze vraag is ja. Het is tegenwoordig echt een must-have geworden om je website ook responsive te maken. Een website die mobielvriendelijk is dan ook niet meer weg te denken wegens de razende toename van smartphones en tablets. Het gevolg van deze toename is dat het internet gebruik op smartphones en tablets ook toeneemt. Het is dan ook heel erg belangrijk dat je hier als ondernemer ook op inspeelt.

Google kijkt alleen naar je mobiele website

Google is continue bezig met het optimaliseren van de zoekresultaten. Iedere ondernemer die een website heeft wil dan ook zo hoog mogelijk in Google komen want daar krijg je de meeste bezoekers van, maar moet je dan alleen je website optimaliseren voor desktop of juist voor mobiele apparaten? Het antwoord hierop is beide, maar je mobiele website is het belangrijkste. Doordat er steeds meer mobiele zoekresultaten komen heeft Google besloten om niet langer naar de desktop versie van je website te kijken, maar juist naar de mobiele versie. Als je mobiele website dus niet naar behoren werkt, ziet Google dit als een slechte match. Wanneer Google je website ziet als een slechte match. Kom je sowieso niet bovenaan in de zoekresultaten. Google wil namelijk de beste gebruikerservaring voor de bezoekers. Ze gaan dan ook niet iemand belonen met een top positie wanneer de mobiele website niet op orde is.

Hoe weet ik of mijn website mobielvriendelijk is?

Het is eigenlijk heel eenvoudig te testen of jouw website mobielvriendelijk is. Om er achter te komen of jouw website mobielvriendelijk is kan je de mobielvriendelijke test doen van Google. Deze tool scant je website en bepaald volgens een checklist of deze voldoende geschikt is voor mobiele apparaten. Er wordt dan ook duidelijk aangegeven wanneer er verbeterpunten zijn en hoe je die het beste kan toepassen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je met je nieuwe website bezig bent en dat je graag wil weten waar je website allemaal aan moet voldoen. Dan kan je gebruik maken van de mobielvriendelijke handleiding van Google. In deze handleiding staat dan ook precies hoe jij kan zorgen dat je mobiele site op orde is. 

Steeds meer aankopen via mobiel

Shoppen doen we allemaal in Nederland. Toch krijgen we steeds meer de voorkeur om dit online te gaan doen, zowel via je laptop als via je mobiel. De afgelopen jaren zien we dan ook dat we steeds meer aankopen doen via onze mobiele telefoon. De aankopen die met een smartphone gedaan zijn de afgelopen vier jaar verdubbeld. Naast dat Google erg streng naar je mobiele website kijkt heeft het ook invloed op het aantal conversies. Eigenlijk moet je wel een goede mobiele website hebben. Helemaal in 2021. Een mobiele site gaat de komende jaren namelijk alleen nog maar belangrijker worden.