De verschuiving van zoekverkeer

Stel je voor, je bent op zoek naar een nieuwe outfit voor dat leuke feestje waar je over twee weken heen gaat. Waar begint je online zoektocht? Op Google toch? Die van mij in ieder geval wel. En dat lijkt mij ook vrij logisch. Je krijgt direct tientallen relevante links naar websites die een outfit hebben waar jij naar op zoek bent. Waarom zien we dan toch een verschuiving in het zoekverkeer?

Bewegend beeld en overtuigende content

Voor de jongere generatie is dit niet zo vanzelfsprekend meer. Die willen meer zien dan enkel wat linkjes waar de outfit eventueel te vinden is. Zij willen een review zien, zij willen iemand de outfit zien dragen en zij willen een stukje social proof zien van een influencer die laaiend enthousiast is over de outfit. En dat vind je dan weer niet zo makkelijk terug op Google.

Dat is een van de redenen dat we een verschuiving zien in het zoekverkeer van (vooral) de jongere generatie. Zo worden social media kanalen, zoals TikTok en Instagram, regelmatig ingezet als zoekmachine. Wat betekent dit voor jouw inspanningen op het gebied van SEO en SEA?

Social SEO

Deze verschuiving zorgt ervoor dat je niet alleen op zoekmachines zoals Google het organische verkeer naar binnen moet halen, maar nu ook via de verschillende social media kanalen. Hoe we dit kunnen doen? Door middel van social SEO. 

Social SEO is het opnemen van relevante zoektermen op jouw social media kanalen. Het werkt in de basis hetzelfde als de SEO werkzaamheden die je uitvoert op je website. Zorg ervoor dat je de juiste zoektermen achterhaalt en verwerk deze in bijschriften, titels, alt-tekst en op je profiel.

Welke zoekwoorden moet je gebruiken?

Om erachter te komen welke zoekwoorden je moet gebruiken kan je een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Dit gaat dan wel weer wat anders dan wanneer je een zoekwoordonderzoek uitvoert voor bijvoorbeeld Google. Voor Google heb je handige tools beschikbaar zoals de Keyword Planner op Google Ads en Google Search Console. Op social media is dit niet beschikbaar op ieder kanaal en wordt ieder kanaal ook nog eens anders ingezet.

Het verschilt dus per kanaal hoe jij je zoekwoordonderzoek uit kan voeren. Bij de meeste kanalen is het zo simpel als het invoeren van een zoekwoord in de zoekbalk. De zoekbalk geeft dan al vaak een mooie lijst met suggesties aan waar veel op wordt gezocht. Deze suggesties zijn gerelateerd aan het zoekwoord wat jij zojuist hebt ingetypt. Sluit dit zoekwoord perfect aan bij jouw producten of diensten? Probeer deze dan terug te laten komen in je posts.

Wanneer we het hebben over Pinterest, dan is er een uitgebreidere tool beschikbaar. Zo kun je met ‘Pinterest Trends’ achterhalen hoe bepaalde zoekwoorden het afgelopen jaar hebben gescoord. Wordt er bijvoorbeeld in de winter veel meer gezocht op een van jouw producten of diensten? Dan weet je dat je in die periode meer moet inzetten op content met deze producten of diensten.

En nu? Optimaliseren maar!

Heb je de relevante zoekwoorden vastgesteld? Dan is het tijd om te optimaliseren. Ik leg stap voor stap aan je uit hoe je dit aan kunt pakken.

1. Optimaliseer je profiel

Laten we beginnen bij de basis: je profiel. Op je profiel is het mogelijk om een ‘bio’, of ‘biografie’ in te vullen. In deze bio omschrijf je wat je doet en wat voor producten of diensten je aanbiedt. Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht? In dit stukje tekst wil je de meest relevante zoekwoorden terug laten komen.

2. Optimaliseer je content

Profiel compleet? Check! Nu gaan we door met het optimaliseren van de content. Let op dat je dit elke keer weer uitvoert wanneer je iets post wat relevant kan zijn voor jouw potentiële klant. Het optimaliseren van je content kunnen we in twee verschillende delen behandelen. 

Tekst

Niet geheel verrassend, maar gebruik altijd de relevante zoekwoorden in de tekst die je toevoegt aan je post. Bepaal van te voren de boodschap die je wilt overdragen en welke zoekwoorden hier bij aansluiten. Zorg er ook voor dat je rekening houdt met de lengte van de tekst. Niet elke post heeft een ellenlange tekst nodig om duidelijk te maken waar je het over wil hebben.

Beeldmateriaal

Heb je een prachtige foto of video laten maken van een van je producten of diensten? Vermeld de juiste zoekwoorden! Je zou kunnen denken dat die sterke video de boodschap perfect overbrengt, maar zonder de relevante zoekwoorden toe te voegen word je alsnog niet gevonden. Erg zonde van die mooie video.

3. Maak gebruik van hashtags

Heb je een zoekwoord die nog niet terugkomt in je tekst? Lukt het net niet om dit zoekwoord goed te verwerken? Dan kan je deze altijd nog terug laten komen in de hashtags onderaan je post. Afhankelijk van het kanaal maak je maximaal gebruik van 2 tot 5 hashtags. Maak daarnaast ook een ‘brandend hashtag’ aan die je onder alle posts plaatst. Zo creëer je een plek waar als je posts in een keer terug te vinden zijn. Let vooral goed op dat je niet teveel hashtags gebruikt, want dan kan het zijn dat je posts als spam gezien worden.

4. Lokale SEO

Ook op social media wordt lokale SEO steeds belangrijker. Ben je vandaag te vinden op een tof evenement, of op een netwerkevent? Deel dan je locatie bij je posts. Op deze manier kunnen potentiële klanten zien dat je aanwezig bent op het evenement en bij je langskomen.

Leg de focus op social media

Deze verschuiving omtrent het gebruik van zoekmachines en social media is nogmaals een herinnering aan het feit dat we allemaal wat meer met social media moeten gaan doen als ondernemers. Probeer dan ook, wanneer je dat nog niet doet, meer de focus te leggen op de verschillende social media kanalen. ‘’Maar mijn doelgroep zit niet op social media!’’. Tegenwoordig zitten er alleen al in Nederland ruim 14 miljoen mensen op social media. Ik denk dat, dat argument niet echt meer van deze tijd is.