Apple vs Facebook – de gevolgen van iOS 14.5

Wat is het probleem?

Voordat we de gevolgen gaan behandelen is het goed om te weten wat het probleem is met de Apple 14.5 update. Het begint allemaal nadat jouw Apple apparaat met de nieuwe versie van Apple’s iOS 14.5 is geüpdatet. Na dit moment moet je als gebruiker een opt-in geven om je IDFA (Identifier for Advertisers) te delen met adverteerders als je een app opent. Facebook staat dan ook bekend om het veelvuldig gebruik te maken van de IDFA. Dit doen ze om advertenties via het Facebook Audience Network in andere apps te tonen.

Wat gebeurt er als een gebruiker geen toestemming geeft?

Het is eigenlijk heel simpel, zonder expliciete toestemming werkt de Facebook-pixel niet. Dat betekent dat de effectiviteit van de Facebook-pixel een stuk minder wordt door deze nieuwe Apple update. Helaas is dit niet het enige wat er kan gebeuren, ook rapportages worden hierdoor minder accuraat, waardoor de kans dat je verkeerde beslissingen neemt ook veel groter worden. Ook het specifiek targetten van je doelgroep wordt door de update veel moeilijker. Al deze gevolgen zijn dramatisch voor de kleine ondernemers die gebruik maken van Facebook advertenties. Facebook snapt dan ook niet waarom Apple dit doet tijdens de coronapandemie, de kleine ondernemers hebben het namelijk al zwaar genoeg tijdens deze vreselijke tijd.

Adverteren gaat lastiger worden

Doordat het adverteren veel lastiger gaat worden de komen tijd is er ook veel minder concurrentie. Het kan dus ook in je voordeel werken. Als we kijken naar de afgelopen tijd zien we ook dat heel veel adverteerders zich al hebben teruggetrokken waardoor er ook al veel minder concurrentie is. De adverteerders die zich hebben teruggetrokken zijn dan ook opzoek naar andere manieren om te gaan adverteren.

Hoe kan ik de schade beperken?

Wij zien je denken, er moet toch wel een manier zijn om de schade te beperken of om een oplossing te zoeken? Dat klopt, er zijn dan ook enkele manieren om de schade te beperken.  Een van deze oplossingen is om een domeinverificatie uit te voeren. Door op korte termijn je domeinverifcatie in Facebook te doen en maximaal 8 events met prioriteiten in te stellen bereidt Facebook jou als adverteerder voor op de opt-in-melding die in iOS 14.5 zit.

Er zijn natuurlijk nog veel meer opties om de schade te beperken. Je kan proberen de restricties van Apple zoveel mogelijk te omzeilen maar je kan er ook voor kiezen om zelf meer gegevens te verzamelen. Wil jij als ondernemer of als online marketeer advies hoe je hier het beste mee om kan gaan? Neem dan contact met ons op. Wij ondersteunen je dan met de schade te beperken. Voor elk probleem is altijd een oplossing dus ook voor deze vreselijke update. Let’s Peat the competition!