7 Black Friday marketing tips om te proberen in 2023

Een goed lopende advertentie of marketing strategie is de sleutel tot succes tijdens deze grote marketing dag die bekend staat om zijn bizarre kortingen. Je moet denken aan het feit dat consumenten op zoek zijn naar bepaalde kortingen of acties en hoe moet je die vanaf hun oogpunt laten opvallen.

Raak niet gefrustreerd, want een goedlopende marketing strategie is niet zo lastig. Het enige wat je moet doen is opvallen ten opzichte van je concurrent.

Wij hebben hier voor jullie ondernemers 7 Black Friday marketing strategieën verzamelt om jullie Black Friday marketing een zetje te geven in de goede richting.

1 Gebruik social media

Social media wordt al veel gebruikt door bedrijven om in het dagelijkse leven iets van zichzelf te laten horen of zien. De weken voordat Black Friday eigenlijk start zijn die ‘dagelijkse’ dagen nog net iets belangrijker.  Hoe eerder je begint met het promoten van je Black Friday marketing, hoe vaker je volgers jouw boodschap zien die je wil gaan overbrengen. En hoe vaker je volgers jouw boodschap zien, hoe groter de kans is dat ze dit gaan blijven onthouden.

Een groot pluspunt aan social media gebruiken voor je Black Friday aankondiging is dat je makkelijk je dienst of product kunt promoten en klanten eraan kan laten herinneren wanneer en waar deze plaatsvinden.

2 Creëer een behoefte

Het creëren van behoeften bij klanten is een belangrijk concept in de marketing en verkoop. Door de klant te laten realiseren dat ze een product of dienst echt nodig zijn, kun je de vraag vergroten. En als klanten een nieuwe behoefte voelen, zijn ze eerder geneigd om een aankoop te doen.

Onze tip vanuit Peat is daarom ook:

Laat zien waarom ze jouw dienst of product nodig zijn en welke waarde het toevoegt in de klant zijn dagelijkse leven.

3 Gebruik e-mail marketing

E-mail marketing is een krachtig hulpmiddel voor je Black Friday marketing. Het kan bestaande klanten op de hoogte brengen van de Black Friday-deals. Door deze klantenbinding aan je bestaande klanten, laat je zien hoe waardevol ze zijn voor het bedrijf.

Al met al is e-mailmarketing een belangrijk hulpmiddel om potentiële klanten en bestaande klanten op de hoogte te houden van je Black Friday-deals, de betrokkenheid van bestaande klanten te vergroten en uiteindelijk daarmee je verkoop te stimuleren. De belangrijkste bullet point bij het inzetten van e-mailmarketing is dat je ervoor moet zorgen dat je e-mails relevant, goed getimed en niet als spam worden ervaren.

4 Optimaliseer je website

Het is belangrijk voordat Black Friday überhaupt begint om te kijken als je website optimaal is. Bij een goed geoptimaliseerde website moet je denken aan snelle laadtijden, goed gestructureerde pagina’s en makkelijke navigatie van de ene pagina naar de andere pagina. Je zou vast niet de eerste en de laatste ondernemer zijn waarbij de website niet goed werkt bij kleine massa’s mensen, laat staan bij een groot aantal aan mensen op je website/ webshop.

5 Probeer direct te verkopen

Probeer een zo’n goed mogelijke actie te bedenken voor Black Friday. Zorg ervoor dat er een call to action in zit dat je klanten per direct je dienst of product gaan afnemen. Bijvoorbeeld:

  • Bestel nu en ontvang 20% korting
  • Koop nu en bespaar 30%
  • Reserveer nu om teleurstelling te voorkomen

Let op een call to action moet wel altijd relevant zijn voor de context waarin ze worden geplaatst. Kies daarom altijd voor een call to action die bij je dienst of product past.

6 Gebruik hashtags

Hashtags worden gebruikt om je zichtbaarheid te vergroten. Je kunt je zichtbaarheid voor diverse einddoelen gebruiken. Door verschillende hashtags te gebruiken die te maken hebben met je bedrijf kun je je bereik op social media vergroten. Een simpele tip, die je makkelijk kunt toepassen in de praktijk.

7 Focus op je abondoned cart

Abondoned cart, ook wel bekend als het verlaten winkelwagentje. Het is een winkelwagentje waarin de producten nog niet zijn afgerekend. Als je nog niet hebt afgerekend, dan kun je een herinneringsmail krijgen dat je bent vergeten om je producten af te rekenen. Je kunt met deze herinnering klanten die geïnteresseerd zijn in je product herinneren dat ze het nodig zijn.