5 manieren om je CTR in Google Ads te verhogen

Leestijd: 3 minuten

De Click-Through Rate, ook wel bekend als CTR, betekent letterlijk vertaald “klikfrequentie”. De CTR is de verhouding tussen het aantal keer dat een advertentie, bij Google Ads, of je referentie in de SERP, bij organisch verkeer, wordt vertoond en het aantal keer dat er daadwerkelijk op wordt geklikt.

De CTR wordt meestal uitgedrukt in percentages. Dit kun je terugvinden in Google Search Console, Google Ads of Google Analytics. Een voorbeeldberekening: Wanneer een advertentie 100 keer wordt vertoond en er 5 keer wordt doorgeklikt, betekent dit een CTR van 5%. Oftewel, het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen x 100.

Waarom is de CTR bij Ads zo belangrijk?

De Click-Through Rate is zeer belangrijk, omdat het de effectiviteit van je campagne weergeeft. Het doel van een Google Ads campagne is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te krijgen tegen de laagst mogelijke klikkosten. Hoe hoger de CTR is, hoe meer mensen doorklikken naar jouw website.

Wanneer de CTR een laag percentage heeft, kan dit (waarschijnlijk) twee dingen betekenen:

– De kwaliteit van de advertenties zijn ‘slecht’
– De advertentie bereikt niet de juiste doelgroep

Het percentage CTR heeft ook invloed op de kwaliteitsscore en de kwaliteitsscore heeft weer impact op de prijs per klik. Wanneer je minder betaald per klik, zullen je kosten per conversie dus ook lager zijn.

5 tips om de CTR van jouw advertenties te verhogen

1: Advertentie-extensies

Laat jouw advertenties opvallen door middel van advertentie-extensies. Advertentie-extensies zorgen ervoor dat jij meer ruimte pakt in de zoekresultaten. Daarnaast kun je via advertentie-extensies bepaalde pagina’s uitlichten of extra informatie delen die voor jouw doelgroep belangrijk is.

2: Zorg voor relevantie advertenties

Soms zijn advertenties niet relevant genoeg voor het zoekwoord. Selecteer een select aantal zoekwoorden, zodat je advertenties zo goed mogelijk aansluiten bij de zoektermen en verwachtingen van jouw doelgroep.

3: Formuleer pakkende koppen en een Call to Action (CTA)

Schrijf altijd pakkende advertentie teksten en koppen en formuleer altijd een duidelijke Call to Action. Onderzoek wat de populaire zoektermen zijn en laat deze terugkomen in de titel.

Het is belangrijk om een Call to Action te verwerken in je advertentietekst. Hiermee trigger je potentiële klanten om eerder actie te ondernemen, wat resulteert in meer kliks. Maak je CTA duidelijk en opvallend.

Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Schrijf je nu gratis in!
  2. Vraag nu vrijblijvend informatie aan!
  3. Ontdek nu snel alle mogelijkheden!

4: Maak gebruik van Keyword Insertion

Keyword Insertion is een functie binnen Google Ads, waarmee je een advertentie kunt aanpassen naar de zoekopdracht van een potentiĂ«le klant. Keyword Insertion betekent letterlijk vertaald “zoekwoord invoegen”. De zoekopdracht in Google wordt hiermee ingevoegd in de advertentiekop. Door deze functie worden advertenties relevanter en zal de CTR en uiteindelijk de kwaliteitsscore toenemen.

Een voorbeeld van een drogisterij met een advertentiegroep met verschillende parfums kan bijvoorbeeld {Keyword:Parfum} zijn. Wanneer de originele kop ‘de lekkerste parfums’ is, zal het door Keyword Insertion ‘de lekkerste Dior parfums’ kunnen worden. Wanneer de zoekopdracht langer dan 30 tekens is, wordt de originele kop getoond.

5: Voeg uitsluitingswoorden toe

Erg voor de hand liggend maar hier wordt nog wel eens overheen gekeken: uitsluitingswoorden toevoegen! Door middel van uitsluitingswoorden kan je het irrelevante verkeer wegfilteren. Wanneer iemand zoekt naar tweedehands stoelen, deze persoon zal een lage koopintentie hebben voor dure meubelzaken.

Zorg ervoor dat je altijd een lijst met uitsluitingswoorden toevoegt aan jouw advertentiegroepen, zodat de advertenties niet worden weergegeven met deze woorden.