Wat is duplicate content?

Voorkom problemen in jouw vindbaarheid

Duplicate content is één van de meest voorkomende, vaak onbedoelde, SEO-valkuilen. Maar wat is het precies? En waarom is het zo’n probleem voor je online vindbaarheid? Wij brengen het voor je in kaart.

Op deze pagina leggen we uit wat duplicate content is, hoe je het herkent en wat je kunt doen om het te voorkomen of op te lossen. Ben je benieuwd of jouw website duplicate content bevat? Neem gerust contact op met de specialisten van Peat Digital.

Wat is duplicate content precies?

Duplicate content betekent dat dezelfde, of sterk gelijkende content op meerdere pagina’s voorkomt binnen jouw website, of op andere websites.

Hierbij kan het gaan om exacte kopieën van teksten, grote stukken herhaalde content, of om meerdere URL’s met dezelfde inhoud. Let er daarom altijd goed op dat je jouw content niet van een andere website afhaalt en dat je niet dubbel werk verricht door meerdere pagina’s over exact hetzelfde onderwerp te schrijven.

Duplicate content hoeft niet altijd kwaadaardig te zijn. Vaak gebeurt het zelfs per ongeluk. Maar toch kan het negatieve gevolgen hebben voor de vindbaarheid van jouw website.

Waarom is duplicate content een probleem?

Google wil graag unieke, relevante en originele content tonen aan zijn gebruikers. Daarom is het belangrijk om dubbele content te vermijden. Wanneer Google in de gaten heeft dat jouw content ook ergens anders op een website staat:

  • Weet Google niet welke versie getoond moet worden
  • Verspreid je, je SEO-waarde over verschillende pagina’s
  • Kun je lager ranken, of helemaal niet opgenomen worden in de index

In het ergste geval zal Google jouw dubbele content zien als manipulatief gedrag, zeker als je de content een-op-een hebt gekopieerd van een andere website.

Veelvoorkomende oorzaken van duplicate content

Het hoeft niet altijd alleen maar jouw schuld te zijn dat er dubbele content op je website staat. Het kan namelijk ook te maken hebben met:

  • HTTP vs HTTPS: dit kan betekenen dat er op dezelfde website twee URL’s zijn met exact dezelfde content.
  • Productpagina’s in webshops: vaak worden de productomschrijvingen klakkeloos overgenomen van de leverancier. Dit is automatisch dubbele content omdat het ook al op de website van de leverancier te vinden is.
  • Geautomatiseerde content of scraping: handig hoor, zo’n tool waardoor je zelf niet veel content hoeft te schrijven. Maar deze content komt vaak rechtstreeks van andere website.

Daarnaast zijn er nog andere oorzaken die te maken kunnen hebben met de dubbele content op jouw website. Mocht je hier graag inzicht in willen hebben? Neem dan gerust contact met ons op.

Wat is duplicate content?

Hoe los je duplicate content op?

Gelukkig zijn er verschillende manieren om erachter te komen dat je dubbele content op je website hebt, en om dit in de toekomst te corrigeren en voorkomen.

Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van ‘canonical tags’, deze vertellen Google precies welke versie van de content de ‘hoofdversie’ is. Daarnaast kun je dubbele pagina’s samenvoegen door redirects in te stellen. Zo stuur je het verkeer automatisch naar de juiste versie.

Je kunt ook via robots.txt en ‘noindex’ aan de bots laten weten welke pagina’s ze niet hoeven te crawlen of indexeren. Zo zorg je er zelf voor dat de duplicate content die je hebt gevonden niet meegenomen wordt in de indexering. Maar het allerbelangrijkste is dat je altijd je eigen unieke content blijft schrijven. Is de content uniek? Dan zal je geen gedoe hebben met dubbele content.

Hoe wij bij Peat Digital omgaan met dubbele content

Dubbele content kan er voor zorgen dat jouw SEO-inspanningen serieus ondermijnt worden. Daarom nemen we dit standaard mee wanneer we een SEO-audit doen voor een klant. Natuurlijk is het ook mogelijk om ons in te schakelen voor enkel een check op dubbele content.

Wij scannen je website op duplicatie en brengen in beeld waar de dubbele content zich bevindt. Daarnaast geven we aan waar het probleem door is ontstaan. Komt het door het kopiëren van productomschrijvingen, of ben je simpelweg een beetje lui geweest en heb je een volledige tekst gejat? We won’t judge.

Mocht het schrijven van teksten niets voor jou zijn, dan vervangen wij de dubbele content graag door teksten die wij zelf hebben geschreven. Onze tekstschrijvers zijn in staat om unieke en converterende content te ontwikkelen die aanslaat bij jouw doelgroep.

Zeker weten dat jouw content uniek is?

Twijfel je aan de uniekheid van je eigen content? Laat ons een duplicate content check uitvoeren zodat jij precies weet waar je aan toe bent. Wij plannen de scan zo snel mogelijk in, om jou goed van dienst te kunnen zijn. Binnen een korte periode weet jij precies waar je staat en wat je kunt verbeteren.

Begrijp je er eigenlijk nog niet zoveel van? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten zitten voor je klaar en nemen je graag mee in de mogelijkheden.

Contact

He’j eem?

Of je even tijd hebt.

Vul het contactformulier hiernaast in en dan nemen we contact met je op. Vervolgens nemen we samen jouw online strategie onder de loep. Door onze diverse specialisaties en no-nonsense mentaliteit brengen wij jou online vooruit.