Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Scoor meer bezoekers met SEO


Met SEO-marketing bij Peat Digital optimaliseer jij jouw online aanwezigheid voor de zoekmachines. Wij vertellen je graag hoe wij kunnen bijdragen aan het transformeren van jouw online visitekaartje. Maar wat houdt SEO eigenlijk in? En wat kan het betekenen voor jouw website? Wij nemen je mee.

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het is in feite het optimaliseren van je website en de content op je website om beter gevonden te worden in de verschillende zoekmachines. Maar hoe gaat dit nou eigenlijk in zijn werk? Zoekmachines nemen honderden factoren mee in het beoordelen van websites. En om het allemaal nog wat moeilijker te maken is SEO bijna dagelijks onderhevig aan veranderingen. Dit maakt dat SEO een specialisatie op zich is geworden. En wij zijn er gek op!

Vanuit ons kantoor in Emmen gaan we voor je aan de slag met een gedegen SEO-strategie. We proberen niet Google voor de gek te houden met oude trucjes zoals keyword stuffing, neplinkjes of andere shady technieken. Wat wij wel doen? Dat vertellen we je graag!

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Waarom is SEO belangrijk voor jouw website?

Een website zonder bezoekers is als een winkel zonder klanten, je hebt alles mooi klaargezet maar er is niemand om er naar te kijken, of om wat bij je te kopen. We zien nog te vaak voorbijkomen dat een ondernemer een nieuwe website heeft en zich vervolgens afvraagt waarom deze website niet goed bezocht wordt. Dit komt doordat je niet goed vindbaar bent, want je hebt geen tijd besteed aan SEO.

Om goed vindbaar te zijn op het internet moet je SEO inzetten, of adverteren op de zoekmachines. SEO zet je in om op een organische manier beter gevonden te worden op zoekmachines als Google. Maar hoe zorg je ervoor dat Google jouw website toont?

Google maakt gebruik van een algoritme. Dit algoritme wijst aan de hand van een groot aantal factoren, waarde toe aan jouw website. Hoe meer waarde jouw website heeft, hoe beter deze gevonden gaat worden. Dat klinkt nog vrij simpel toch? Daadwerkelijk deze waarde creëren, is echter niet zo simpel. Google rolt namelijk consistent updates uit die invloed hebben op het algoritme die jouw vindbaarheid bepaalt.

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Hoe zorg ik voor organische vindbaarheid?

Oké! We snappen dat SEO belangrijk is voor de vindbaarheid van je website. Maar hoe zorg ik dan voor die organische vindbaarheid? Oftewel, hoe werkt SEO nou eigenlijk? Dat gaan we je uitgebreid uitleggen. Heb je even?

Laten we SEO is vergelijken met een bibliotheek, waarbij Google de bibliothecaris is. Google is druk bezig met het selecteren van de beste boeken (websites) op basis van relevantie en kwaliteit. Wanneer je er voor zorgt dat jouw website relevant is en kwalitatieve content bevat, zal Google deze hoger ranken.

Hierbij helpt het om een snelle, goed gestructureerde en mobielvriendelijke website te hebben. Dit is de basis van een goede SEO-strategie en noemen we technische SEO. Vervolgens moet je waardevolle content creëren die gericht wordt op vooraf vastgestelde zoekwoorden. Voeg hier een groot aantal betrouwbare verwijzingen van andere websites, ook wel off-page SEO genoemd, aan toe en zie de kans op een hogere ranking stijgen.

Hoe beter Google jouw website begrijpt en hoe waardevoller de website is voor bezoekers, hoe groter de kans dat je meer organisch verkeer aan gaat trekken.

Het begint allemaal met technische SEO

De content op jouw website kan ongelooflijk goed zijn en precies dat ene antwoord geven waar de klant naar op zoek is, maar als de laadsnelheid van de website of de gebruiksvriendelijkheid het laat afweten, zal je alsnog niet goed gevonden worden in Google. Daarom is het uitermate belangrijk dat de technische SEO van jouw website goed op orde is voordat je je druk gaat maken om de content.

Onder technische SEO verstaan we alle optimalisaties die je doet aan de website om ervoor te zorgen dat de website goed gecrawld en geïndexeerd kan worden. Het richt zich op de technische kant van een website, zodat zoekmachines de content beter begrijpen en gebruikers een optimale ervaring hebben.

Hierbij houden we rekening met een aantal verschillende aspecten, zoals de snelheid van de website, hoe mobielvriendelijk de website is en of de website goed crawlbaar is of niet. Daarnaast is het belangrijk dat de website een SSL-certificaat heeft, er geen duplicate content op staat en dat de Core Web Vitals op orde zijn.

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek?

Heb je de technische SEO van je website op orde? Dan is het tijd om te kijken naar de content op je website en de content die nog ontbreekt. Maar voordat je zomaar begint met schrijven en het creëren van content, is het essentieel om te weten waar je doelgroep naar zoekt. Dit ontdek je door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Een zoekwoordenonderzoek helpt je om te achterhalen welke termen en vragen jouw potentiële bezoekers gebruiken in zoekmachines zoals Google. Door deze zoekwoorden strategisch in je content te verwerken, vergroot je de kans dat jouw website beter scoort in de zoekresultaten en meer organisch verkeer aantrekt. Hoe je zo’n zoekwoordonderzoek uitvoert? Dat lees je hier!

Off Page SEO

Zoekmachines zoals Google beoordelen ook factoren die buiten je website te vinden zijn. Een Off Page-factor is bijvoorbeeld relevante links van betrouwbare websites. Zulke links zijn voor Google een indicatie dat je site een autoriteit is op een bepaald gebied. Hierbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Google doorziet veel links van onbetrouwbare of irrelevante websites en zal dat bestraffen met een slechtere beoordeling. Wij gaan daarom voor je op zoek naar relevantie websites waar we links kunnen plaatsen. Goede content en relevante links gaan hand in hand, want: hoe beter je content, des te groter de kans dat anderen naar deze content willen linken.

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Lokale SEO

Stel je hebt een bedrijf in Emmen en je wilt met je website vooral mensen bereiken die in Emmen en omstreken wonen. Dan gaan we voor je aan de slag om je site lokaal beter vindbaar te maken: lokale SEO. Hoe pakken we dit aan? We schrijven pagina’s die specifiek gericht zijn op lokale gebruikers. Verder zorgen we voor slimme plaatsing van contactgegevens en voor vermeldingen bij lokale nieuwswebsites en regiowebsites. Op die manier brengen we jouw website dichter bij jouw doelgroep. Lokale SEO is echt een uitkomst voor lokale ondernemers, zoals restaurants en winkels die klanten in de directe omgeving willen bereiken.

Het E-E-A-T-principe

Door op de juiste manier in te spelen op de updates van Google, creëer je waarde. Maar wat deze updates nou precies doen met het algoritme is vaak niet duidelijk. Daarom houden we ons, als SEO-marketeers, vaak vast aan het E-A-T-principe, of het E-E-A-T-principe.

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Of in het normaal Nederlands: Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Hoewel dit principe niet wordt gezien als een officiële ranking factor van Google, draagt het wel bij aan de verbetering van je organische vindbaarheid. Maar hoe pas je dit op de juiste manier toe?

Dit principe pas je toe door content te schrijven die veel waarde toevoegt voor de klant. Het doel van Google is om de bezoekers de meest waardevolle content te tonen. Daarom geeft het algoritme voorrang aan content die de vraag van de bezoeker het beste beantwoord.

Zorg jij met jouw website ervoor dat jij de vragen van je bezoekers goed beantwoord? Dan zal je al hoger in de ranking terechtkomen. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken dan alleen het antwoord geven op de klantvraag, maar het is een mooi uitgangspunt.

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Zoekmachine optimalisatie in 2025

Zoekmachine optimalisatie is een vak wat altijd in beweging zal blijven. Google gooit te pas en te onpas updates eruit die vervolgens jouw rankings weer volledig in de war kunnen brengen. Hoewel dit ons vak weleens lastig kan maken, is de uitdaging van het vinden van de juiste strategie, één van de leukste dingen die er is.

Bij Peat Digital geloven we ook niet zozeer in het aanpassen van je strategie enkel en alleen omdat Google een update heeft uitgevoerd. Google brengt talloze updates en veranderingen uit die invloed hebben op de zoekresultaten en het is onmogelijk om dit allemaal bij te houden.

Daarom houden wij ons altijd aan hetzelfe principe, en dat is: waarde leveren voor de bezoekers van je website door unieke content te delen met de juiste zoekwoorden erin verwerkt. Wanneer Google inziet dat jouw pagina’s waarde bieden voor jouw doelgroep, zal je altijd blijven ranken, ongeacht wat voor update er ook uitgerold wordt.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie?

Ben je de hele tekst doorgekomen zonder te stoppen? En ben je nog steeds op zoek naar meer informatie over zoekmachine optimalisatie? Dan mag je gerust contact met ons opnemen om de mogelijkheden door te nemen met een van onze specialisten.

Ook wanneer je de tekst niet volledig hebt gelezen ben je natuurlijk meer dan welkom om contact met ons op te nemen. Bij Peat Digital helpen we jou graag vooruit met een gedegen strategie en een nuchtere Drentse insteek. Die online wereld is namelijk al gek genoeg.

Contact

He’j eem?

Of je even tijd hebt.

Vul het contactformulier hiernaast in en dan nemen we contact met je op. Vervolgens nemen we samen jouw online strategie onder de loep. Door onze diverse specialisaties en no-nonsense mentaliteit brengen wij jou online vooruit.